80% av tradisjonell problemløsning skjer automatisk basert på intuisjon og tidligere erfaring. Når kompleksiteten i problemstillingen øker, stiger også risikoen for å velge feil løsning. Enkelte velger derimot å ikke løse problemet. Enkelt og greit. Her er noen Topp 5 refleksjoner om grunner til å ikke løse problemer:

  1. Det er jo ikke noe problem!
  2. Dette problemet har vi hatt lenge
  3. Det er tungt å drive tverrfaglig problemløsning
  4. Det er ikke mulig å løse dette problemet
  5. Tiden leger alle sår

#1 DET ER JO IKKE NOE PROBLEM!

Hvorvidt det faktisk er et problem eller ikke har en tendens til å forandre seg etter hvilken informasjon som er tilgjengelig.

Forsvaret hadde 13.04.2016 en ulykke der et F-16 jagerfly skjøt mot egne soldater. Med 100 skudd i sekundet åpnet F-16 piloten ild mot plankeboden der tre offiserer skulle følge skyteøvelsen. Hendelsen omtales som en ulykke i media. Men hvis vi legger til at det er andre gang på få år at offiserer er centimetere fra å bli truffet av skuddsalver fra en norsk F-16. Ikke bare på samme skytebane, men også i det samme tårnet, kvalifiserer det opplagt til å være et problem.

Ulykke + Ulykke = Problem: Det er tydeligvis noe som gjør at jagerflypilotene angriper feil mål.

Siden det ikke ble oppfattet som et problem – men en ulykke – ved første hendelse i 2009, var tiltaket å stenge skytefeltet for nattskyting i 2 år. Man kan jo undre seg over at det å stenge et skytefelt i 2 år er et effektivt tiltak. Tid er aldri forklaringen.

Denne gangen er det satt ned en granskningskommisjon. Så får vi se om de kommer til rotårsaken for å unngå et hat-trick i fremtiden. Før eller siden treffer F-16 piloten det han sikter på.

#2 DETTE PROBLEMET HAR VI HATT LENGE

Et interessant fenomen vi har observert er at problemer man har slitt med over lang tid gjerne utvikler en følelsesmessig relasjon til de som er tettest på. Eller omvendt. Et vedvarende problem finner omsider veien inn i budsjettprosessen under falskt flagg. Istedenfor å sette av ressurser til å finne rotårsaken og dermed eliminere problemet, frigjøres midler til å kompensere for problemet. Gjerne et ekstra årsverk eller to over tid.

Når disse årsverkene er godt inne i sine arbeidsoppgaver er det lite interesse for å finne rotårsaken til problemet. Hvis problemet skulle forsvinne starter ubehageligheten med å nedskalere antall årsverk. Hyggelige kollegaer som må settes på porten trumfer som regel argumentet om å effektivisere.

#3 DET ER TUNGT Å DRIVE TVERRFAGLIG PROBLEMLØSNING

De problemene som spenner over flere fagområder kaller vi gjerne tverrfaglige problemer. Utfordringen er gjerne hvem som skal ha ansvaret for å løse problemet. Vi kan ta et raskt eksempel:

En medarbeider blir sendt på legevakten med kuttskader etter å ha fått en hylle over seg som løsnet fra veggen. Nærmere undersøkelser avdekker at hyllen mangler flere skruer i innfestningen, men problemet ble utløst av en ventilasjonsmotor som nylig var montert på baksiden av veggen. Vibrasjoner fra dette anlegget ristet løs de resterende skruene, og hyllen løsnet fra veggen og traff medarbeideren.

Hvem eier egentlig ansvaret for problemløsningen? Den som har personalansvar for den skadde medarbeideren? De som monterte ventilasjonsmotoren? Snekkeren som glemte å feste alle skruene til hyllen? 

#4 DET ER IKKE MULIG Å LØSE DETTE PROBLEMET

Dette problemet må vi bare leve med. Det er ikke mulig å løse det. På engelsk  omtales dette gjerne som ”Not Invented Here Syndrome”. Dørstokkmila for å be om hjelp er lang. Og tanken på å involvere andre utenforstående i problemstillingen virker fremmed. Hvorfor skulle det være noen andre som ikke står midt i dette som kan bidra til løsning? I større organisasjoner er det dessuten helt umulig å få gjennomslag for løsninger uansett. Likevel er det de som klarer det. I små og store organisasjoner.

#5 TIDEN LEGER ALLE SÅR

Det er utrolig hva man kan komme unna med ved å sitte stille i båten og vente på at andre eventuelt tar initiativ. Med litt flaks kommer det seilende nye – og kanskje større – problemer som gjør at fokus på gamle problemstillinger fader ut og forsvinner. Tiden leger alle sår heter det. Men dersom vi røper at fordeling av skyld ikke er en naturlig del av problemløsning. Og at høy kvalitet er det billigste som finnes. Er det ikke på tide å få hjelp til å avdekke og rydde opp i de underliggende årsakene til at ting går galt?

 *  *  *

Hvis du som vi synes disse 5 grunnene egentlig er pinlige bortforklaringer, kan vi berolige med at det finnes kompetanse for å få bukt med slike problemstillinger. Vi har den. Og deler den gjerne med deg!

Categories: Problemløsning